Om hier niet ledich te laten, noch oock ontijdelick te becladden, neemt dit noch tot over-koren, al-eer ghy wegh gaet. soo nuttich ende vermakelick om te weten, als het weynighe bekent is, off immers schijnt te wesen. Onse Heere Iesus, de meester des Sabbaths, ghelijck van alle andere feesten, het Sacrament des Avontmaels in-stellende, heeft alle sijn doen de Ioodsche wijse, end de Mosische bevelen onderworpen. hy heeft dan tusschen den Avond-offer, ende den Avond-stond, dat is, naer onse rekeninghe, naer middach tusschen den dry uren ende der sonnen onder-gang, een Lam doen slachten, tot het eerste gherechte, ende ter selver tijt, met sijne leerlinghen ghe-eten. niet al staende, met staven in de hant, en schoenen aen de voeten: gelijck het alleenelick schijnt geschiet te wesen, doen dIsraeliten uyt Egypten, met vreese en gevaer vertrocken; maer liggende in ghedeckte beddekens, daer toe van te vooren bereydet. waer toe sy oock haer schoenen uyt-deden, op dat sy, met vuyle en stoffige voeten, de spreydselen niet bevlecken souden. Dat was in plaetse van de offerhande dies daeghs. Tot het tweede gherechte, wierden eenighe bittere kruyden ende wilde latouwen op-ghedischt. die sy met onghevelt broot, ghebroken en om-ghedeylt, in een dickachtighe sauce van azijn end eenige andere dinghen toe-gemaeckt, in-doopende, alsoo op-aten. met dese voor-gaende woorden, die van den
[fol. *8v] huys-vader gesproken wierden: Dit is het broot der verdruckinge, twelcke onse vaders in Egypten-landt ghe-eten hebben. Alle die hongherich is, comme ende ete. alle die nootdruftich is, comme ende ete het Paesschen. Daer na nam hy oock een Wijn-beker, den welcken hy, met dese woorden, heyligende: Gesegent zijt ghy, Heere onse God, Koninck des weerelts, schepper van de vrucht des Wijngaerts: gaf hy den selven sijn naesten, en wiert soo, van hant tot hant, over-gegeven, gelijck noch in onse kercken gebruyckelick is. Desen beker was eygentlick ghenoemt, den Lof-sanck-beker; om dat sy desen dronck met een Lof-sanck besloten, end also van dese maeltijt scheyden. Hier op siet de Konincklicke Propheet, in den Psal. 116. Wat sal ic den Heere vergelden voor alle syne weldaden over my? Ick sal den heylbeker nemen, en den naem des Heeren aen-roepen. Waer uyt dat blijcken mach, dat Christus dit gebruyck heyligende, niet nieus heeft ingestelt, maer alleen tot een ander eynde geschikt: namentlick, tot de gedachtenis van sijn bitter lijden. Niet anders, als de Regen-boghe, zijnde een lucht-teecken, uyt natuerlicke oorsaken ontstaende, na de Sond-vloet, van God de Heere, dese beduydenisse ontfangen heeft, dat het een teecken zy sijnes verbonts met het menschelick geslacht. ons te kennen ghevende, niet uyt eygen aen-wijsinghe, maer door Gods ghenade, dat de weerelt niet meer, door water-vloet, vergaen sal. Alsoo was oock onder de vaderen des Ouden Testaments, den Doop gebruyckelick. die haer nieuwe aen-commelinghen (van de Griecken Proselijti ghenaemt) haer tot het Iodendom beghevende, van alle onreynicheyt aff-wiesschen, ende alsoo door den uytterlicken Doop de selve aen-namen: ghelijck die van den Voor-looper des Heeren, sonder eenighe verwonderinghe des volcx, gebruyckt is gheweest. doch met dit onderscheydt, dat hy van te vooren middel-matelick, door menschelick goet-vinden in-ghestelt zijnde; onder de tijden des Nieuwen Testaments, als een gheheylicht teecken, beduyt en verseghelt heeft, de aen-neminghe tot het nieuw verbont der genade, door Iesum Christum, die gecomen is. Dese en dier-gelijcke dingen meer, zijn in de Ioodsche schrijvers, als peerlen in een mis-hoop, te vinden, die onse Evangelische kennisse niet weynich vermeerderen en verclaren moghen. Ten is niet te twijffelen, off de weder-roepinghe en bekeeringe der Ioden, sal ons soo wel een groot licht, als vreucht en vertroostinghe toe-brenghen. Daer toe wy God de Heere sorghvuldelick dienen te bidden. Vaert wel, vriendelicke Leser: en zijt, dat ghy zijt.
I. DE BRUNE. |