STEILOORIGE
[Vignet: Niet zonder vlekken]tAMSTERDAM. |
AAN DEN |
WAarde Lezer, wy hadden nooit gedacht, dit ons Blyspel, door den druk gemeen te maken: maar de redenen die ons bewogen hebben het zelve te doen, zullenwe u doen hooren. Wy hadden dan, voor ruim een Jaar, de vertaling van dit Spel, zijnde lEscole de Maris van Monsr. Moliere, van den Heer Vincent in handen gekregen, en het zelve berijmt hebbende, hem weêr overgegeven; om aan de Regenten der Schouwburg (waar van hy een geworden was) te vertoonen. Dit dan gedaan zijnde, en na ruim een jaar wachtens, heeft het den Heer Vincent belieft het zelve te laten rolleren; zonder onze allerminste kennis (schoon dat wy in die tijd verscheide malen by hem kwamen) onder een andere benaming, en onder de dekmantel dat het voor t zijne gerekent most worden. En den Heer beelde zich in dat hy er warelijk eigenschap aan hadde; want hy heeft als een kreupelen snyer, eenige bonte lappen op een anders kleed gezet, en een anders mantel met een andere bef voorzien, om hem voor des Eygenaars oogen onkenbaar te maken: beeldende zich lichtelijk in, dat hy met de naam van Jillis, in Egbert te veranderen, en een podegreu- [p. 4] ze Notaris daar in te voegen, het zelve een wondere fraaiheid bygezet hadde, hoewel dat wy dat aan t oordeel der kenneren laten. Voornamelijk, heeft hy onzes oordeels weinig verbetering met het verandren der naam, aan het zelve bygebragt; wijl hy die van de Twé Ongelijke Broeders, in die van Steiloorige Egbert verandert heeft: welke naam geen eigenschap altoos hier aan heeft, (of het most zijn dat dien goeden Heer het op zich zelve toegepast hadde) daar in tegendeel, de andere naam heel toepasselijk op dit stukje is, wijl dat het zelve van Monsr. Moliere uit de Adelphi of Broeders van Terentius getrokken is. Doch het is lichtelijk uit nood geschied, om dat het zelve by veele liefhebbers onder de naam van de Twee Ongelijke Broeders voor het onze bekend zou worden. Vorder, zou het wel kunnen zijn dat het zelve voor verbetert onder veele deur ging, want het is veel gemaklijker eens anders, als zijne eigene fouten te verbeteren. Wijl men gemeenlijk (t geen den Heer Vincent niet ongewoon is) de splinter eerder in eens anders oog, als de balk in ons eigen kunnen zien, en wat kunst bestaat er dogh in eens anders stuk dus te mishandelen? want daar de fouten in bestaan, als men dat verandert, en het goede behoud, is waarlijk het stuk verbetert, des laten wy dan die eer, die op zulk een wijze te behalen is, van de kunstkenneren oordeelen. [p. 5] Dogh mogelijk is het oogwit van den Heer Vincent geweest, den Armen hier mede te bevoordelen: en die eer te hebben, als het wel beslaagden, dat hy zulk een voordeel aan de Godshuizen bewerkt hadde. En als het (gelijk wel gebeuren kon) niet wel uitviel, het op onze hals te schuiven, en er zich dan van te ontslaan. Om deze redenen hebben wy dan dit ons Blyspel laten drukken, om te laten oordeelen van de kenneren, welke achting dat de Heer Vincent hier meê behaalt heeft; zijnde een man die reets zoo veel jaren onder het Konstgenootschap Nil Volentibus Arduum, geweest is: dat die, zeggenwe, zich noch met een anders dingen moet behelpen; en die met zulk een meesterlijk gezag de pen in een anders verzen durft zetten, als of zy daar alleen toe gevolmagtigt was. En waarelijk hy heeft van die gaven niet weinig van den Heer Pels over ge-erft; doch als men onpartydig zal gaan, men heeft van hem noch nooit zulke proeven gehadt van zijn bekwaamheid, als die, dien hy hier in tracht na te volgen. Want in Pefroen, en de gewaande dood van Joosje, blijkt zijn uitnementheid niet veel. Ja zelf den Dokter tegens dank, zou men mogelijk over dien zelven kam mogen scheeren, zoo niet de pen van den Heer Pels, de voornaamste çieraden daar in gebracht hadden. Doch wy zullen ons troosten dat wy het niet alleen zijn, die, van hem, in onze vaarzen mishandelt zijn. Want zelf zijn beste Vrinden, ja dat meer is, zijn [p. 6] Konstgenoten, heeft hy op die zelve wijs meê gehandelt. Dat wy deze naam van Steiloorige Egbert, hier boven an zetten, hoewel dat die (als wy gezegt hebben) weinig eigenschap met het Blyspel heeft, geschied, om den Lezer te doen zien, dat dit het zelve is, dat den Heer Vincent op zijn naam heeft laten rolleren. Vorders, Lezer, verzoekenwe dat gy deze Broeders, die, na datze als vreemdelingen hier gekomen zijn, en na zoo veel mishandelingen, dat gy die (want ze verdienen t wel dat men haar met oogen der ontferming aanziet) met een gunstig oog bestraalt. Vaart wel. |
______________________________ |
EGBERT, VREDERIK, | } | twee Broeders. |
MARGAREET, JOHANNA, | } | twee Zusters. |
STEILOORIGE EGBERT: |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
TWEDE TOONEEL. |
FRANSYN tegen Johanna. |
JOHANNA. |
FRANSYN. |
Tegen MARGAREET. |
MARGAREET. |
JOHANNA. |
FRANSYN. |
EGBERT, tegen Johanna. |
MARGAREET. |
EGBERT. |
Tegen JOHANNA. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
MARGAREET. |
EGBERT. |
MARGAREET. |
EGBERT. |
MARGAREET. |
FRANSYN. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
Tegen JOHANNA. |
DERDE TOONEEL. |
VREDERYK. |
FRANSYN. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
MARGAREET. |
FRANSYN. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
VIERDE TOONEEL. |
VYFDE TOONEEL. |
EGBERT. |
EELHART, tegen ROBBERT. |
EGBERT. |
ROBBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
ROBBERT, tegen EELHART. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
ZESDE* TOONEEL. |
EGBERT. |
tegen JOHANNA. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
tegen EELHART. |
EELHART. |
ZEVENDE TOONEEL. |
EELHART. |
ROBBERT. |
EELHART. |
ROBBERT. |
EELHART. |
ROBBERT. |
EELHART. |
EELHART. |
ROBBERT. |
EELHART. |
ROBBERT. |
ACHTSTE TOONEEL. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
NEGENDE TOONEEL. |
Einde van t Eerste Bedrijf. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
TWEDE TOONEEL. |
DERDE TOONEEL. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
EGBERT. |
ACHTSTE TOONEEL. |
EELHART. |
EELHART. |
EELHART. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
ELFDE TOONEEL. |
TWAALFDE TOONEEL. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
Johanna neemt de hand van Egbert om die te kussen, onderwijl steekt zy haar hand achter Egbert om, die van Eelhart gekuscht werd. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EELHART. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
JOHANNA. |
ROBBERT. |
EELHART. |
ROBBERT. |
EELHART. |
ROBBERT. |
EELHART. |
ROBBERT. |
EELHART. |
ROBBERT. |
EELHART. |
ROBBERT. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EELHART. |
ROBBERT. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EELHART. |
JOHANNA. |
ROBBERT. |
EELHART. |
ROBBERT. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EELHART. |
JOHANNA. |
EELHART. |
ROBBERT. |
ROBBERT. |
VREDERYK. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
ZEVENDE TOONEEL. |
NOTARIS. |
EGBERT. |
NOTARIS. |
EGBERT. |
NOTARIS. |
VREDERYK. |
NOTARIS. |
EGBERT. |
ACHTSTE TOONEEL. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EELHART. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
EELHART. |
NOTARIS. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
EELHART. |
EGBERT. |
NOTARIS. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
MARGAREET. |
VREDERYK. |
MARGAREET. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
MARGAREET. |
EGBERT. |
MARGAREET. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
ELFDE en LAATSTE TOONEEL. |
JOHANNA. |
EGBERT. |
VREDERYK. |
JOHANNA. |
EELHART. |
FRANCYN. |
MARGAREET. |
VREDERYK. |
EGBERT. |
ROBBERT. |
VREDERYK. |
EELHART tegen de NOTARIS. |
NOTARIS. |
ROBBERT. |
Tekstkritiek: |